Mirror’s Edge : Permainan Penuh Kerja Keras

Terdapat banyak perkara yang perlu digemari tentang Mirror’s Edge, platform/permainan aksi orang pertama yang memberikan suasana sebagai seorang parkour.

Mirror's Edge : Permainan Penuh Kerja Keras

Mirror's Edge

Terdapat banyak perkara yang perlu digemari tentang Mirror’s Edge, platform/permainan aksi orang pertama yang memberikan suasana sebagai seorang parkour. Sebagai permulaan, ia kelihatan hebat. Suasana bandar adalah agak minimalis, ditembusi dengan kilatan warna. Hanya sesetengah kadangkala bahagian tekstur pecah dan model watak mengecewakan. Tetapi permainan ini lebih kepada alam sekitar berbanding manusia. Lakonan sebagai Faith, pelari futuristik gaya parkour, matlamat anda adalah untuk melompat, merangkak dan memecut merentasi bumbung. Tetapi tidak seperti platformer orang ketiga atau sampingan tradisional, Mirror’s Edge menggunakan sudut pandangan orang pertama, lebih biasa digunakan dalam permainan penembak. Dan pada kebanyakan masa ia berfungsi dengan baik, terutamanya apabila anda merempuh pintu dengan tangan watak anda berada di hadapan. Pandangan orang pertama memberikan rasa sebenar kelajuan dan rasa tempat semasa anda memecut melalui koridor, berjungkir balik di atas pagar elektrik dan melompat antara bangunan pencakar langit.

Gameplay

Mirror's Edge

Kawalan pada mulanya agak ‘renyah’. Kawalan Playstation*yang aku pakai; menggunakan butang bumper untuk melompat. Walaupun ia berfungsi dengan baik pada kebanyakan masa aku boleh katakan kurang puas hati, terutamanya dalam permainan seperti ini yang melibatkan lompatan yang tepat. Mirror’s Edge juga banyak moment yang mendatangkan kekecewaan. Korang pasti akan menghabiskan banyak masa dengan menjunam hingga mati/memaki pada skrin. Loading dan restart semula biasanya cepat tetapi cara permainan dia sendiri satu cabaran di peringkat lain. Refleks bukan satu-satunya keperluan. Mencari laluan yang betul melalui bumbung dan bahagian dalam tidak selalunya jelas, walaupun semasa menggunakan butang panduan. Kesilapan bukan selalu menjadi pilihan. Meneroka di luar landasan adalah sukar dan ganjarannya agak terhad.

Pertempuran/Tempoh Permaianan

Pertempuran aku boleh kata agak mengecewakan dan menjejaskan kemurnian permainan. Ya, korang boleh mengelak penyerang*cara permaian yang digalakkan*. Tetapi pada aspek overall untuk first person game, Mirror’s Edge bukanlah permainan yang boleh dijadikan pilihan bagi penggemar shooter. Kisah yang berpotensi menjadi menarik – pelari yang menjejaskan negara kota totalitarian – juga tidak memuaskan walaupun adegan potong dilakukan dengan baik. Permainan itu sendiri agak pendek kira-kira 8-10 jam. Ini baik untuk aku sebab keutamakan kualiti berbanding kuantiti. Tetapi selain  cabaran time trials, tiada apa-apa yang boleh dilakukan setelah korang menamatkan objektif utama.

Mirror’s Edge : Permainan Penuh Kerja Keras

Di samping isu-isu yang aku nyatakan, teras permainan berfungsi dengan baik. Tarikan game Mirror’s Edge sangat berbeza dan boleh dikatakan satu konsep segar. Ia mungkin mempunyai sedikit variasi, tetapi perbetulkan aliran anda – melompat melintasi dua bangunan pencakar langit, menyelinap di bawah paip sebelum menerobos membuka pintu dan melucutkan senjata orang jahat yang menunggu di dalam – Mirror’s Edge menjadi perjalanan yang menggembirakan yang korang harapkan.

Korang boleh dapatkan game ni untuk PC di :-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *