Mirror’s Edge Catalyst: Revolusi Dalam Permainan Parkour
Isey June 25, 2024Untuk kali ini aku nak share pula pengalaman aku bermain game dalam francais ME yang sama iaitu Mirror’s Edge Catalyst. MEC ni bukan lah sebuah sekuel atau prekuel daripada game sebelumnya, Mirror’s Edge. Bagi aku dia memang totally buat reboot untuk keseluruhan jalan cerita.
Mirror's Edge Catalyst: Revolusi Dalam Permainan Parkour
Pada entri yang lepas aku ada review game Mirror’s Edge, permainan aksi first-person yang berkonsepkan seorang pelari parkour. Untuk kali ini aku nak share pula pengalaman aku bermain game dalam francais ME yang sama iaitu Mirror’s Edge Catalyst.
MEC ni bukan lah sebuah sekuel atau prekuel daripada game sebelumnya, Mirror’s Edge. Bagi aku dia memang totally buat reboot untuk keseluruhan jalan cerita. Hampir kesemua watak dalam ME berlainan dari MEC. Bandar kotarayanya, Glass mungkin masih menggunakan nama yang sama. Tetapi, struktur banggunan MEC jauh lebih moden dari ME. Latar belakang watak Faith juga sudah bertukar dimana dalam ME, dia mempunyai seorang kakak membawa watak sebagai pegawai polis. Manakala dalam MEC, dia mempunyai seorang adik yang terpisah dari waktu kecil lagi.
Gameplay
Perubahan terbesar yang dibuat untuk Catalyst ialah melaksanakan free-roam. Kempen asal Mirror’s Edge dibahagikan kepada misi, setiap misi menerima reka bentuk persekitarannya sendiri – kaedah tradisional untuk membuat permainan. Persekitaran dalam Catalyst direka bentuk untuk membolehkan pemain berlari ke mana-mana sahaja yang mereka mahu, dan misi selalunya berlaku di kawasan yang biasa dipijak dalam bahagian terbuka persekitaran. Jadi pemain sering melawat tempat yang sama beberapa kali. Ini tidak pernah berlaku dalam asal, jadi ia agak perubahan rentak. Tetapi cara perayauan bebas mempengaruhi pengalaman bermain bukanlah sesuatu yang aku fikir pembangun dapat ramalkan.
Permainan ini secara semula jadi menggalakkan korang untuk berlari. Dengan menolak joystick korang kedepan saja dan korang dah mula berlari pecut… Dari permulaan step pertama dalam game ni, korang akan serta-merta melihat beberapa dinding dan pagar untuk yang boleh korang lari dan panjat. Perkara-perkara ini sangat menggoda dan biasanya sentiasa diutamakan daripada perkara lain. Korang akan cenderung menuju ke arah perkara paling menarik yang terdekat untuk dilalui daripada memikirkan ke mana korang patut pergi. Permainan ini cenderung untuk memastikan pemain sentiasa bergerak – sehingga rasa salah untuk berdiri setempat dan melihat sesuatu. Exploring menjadi satu perkara yang diketepikan, dan berlari tidak pernah berhenti daripada aksi korang. Akibatnya, persekitaran menjadi kabur warna dan geometri sesebuah kawasan sentiasa dilupakan. Aku sendiri sentiasa terlalu sibuk mencari benda merah berkilat yang menerangi laluan untuk ketempat destinasi.
Combat
Pertempuran Catalyst telah dirombak dan dipermudahkan. Mereka telah menjadikannya lebih mudah untuk melakukan gerakan, dan mereka telah memberi pemain lebih banyak peluang untuk melawan. Lebih banyak peluang adalah perkara yang baik… tetapi dengan mekanik yang lebih mudah, aku kurang berasa puas apabila melakukan sesuatu yang aksi tempur. Selain itu, mereka telah memperkenalkan pokok kemahiran ini untuk pertempuran supaya korang boleh mengaktifkan skill seperti penambahan damage kepada pengawal. Apa gunanya? Bagi aku, perubahan ini agak bertentangan daripada membiarkan kita memperbaiki diri kita sendiri. Ia menjadikan permainan korang lebih malas, namun lebih mudah diakses untuk khalayak umum.
Catalyst memperkenalkan pokok kemahiran untuk pergerakan dan item gear. Bahagian ini antara yang sangat mengecewakan aku. Majoriti skill hanya boleh mula dibuka dan diaktifkan secara default mengikut progressive main story dan bukan mengikut kehendak atau pilihan skill yang korang nak. Bagi aku, cabaran di sebalik Mirror’s Edge yang betul adalah untuk belajar menggunakan sistem skill mengikut keselesaan dan kemahiran sendiri lebih memuaskan, bukan berjuang untuk membuka kuncinya.
Perlaksanaan adegan
Mirror’s Edge berada pada tahap peak apabila korang berada dalam kehangatan aksi, melihat sesuatu di hadapan yang perlu korang fikirkan, berjaya untuk sampai ke sana, dan paling penting menekan kombinasi butang yang sempurna dalam larian watak korang dan meluncur dengan indah melalui halangan dan musuh… Apa yang menyeronokkan dan mencabar tentang Mirror’s Edge ialah mempersembahkan adegan itu dengan sebaik mungkin — bukan sekadar sampai ke penamat. Mirror’s Edge ialah pertempuran yang berterusan antara pemain dan butang — bukan antara Faith dan pegawai K-Sec.
Bagi korang yang berminat boleh dapatkan game ni di :-