Evolusi Game WWF/WWE: Era Klasik Ke Digital.

Evolusi Game WWF/WWE

Apa yang kita nak bincangkan hari ini ialah retrospektif mengenai evolusi game WWF/WWE sejak 15 tahun lalu dan bagaimana ia telah berkembang.

WWF/WWE Smackdown!

Evolusi Game WWF/WWE

 

WWF SMACKDOWN!

Walaupun benar bahawa WWE telah membuat banyak permainan video sebelum WWF Smackdown! pertama yang dikeluarkan pada tahun 2001, barisan permainan video inilah yang membawa genre permainan gusti ke populariti mainstream. Perkara yang menakjubkan tentang brand khusus ini ialah ia telah berjaya mengekalkan perasaan seperti game arked yang lain disamping membuatkan permainan itu terasa pantas, segar dan tidak dapat dilupakan.

Pemain boleh bersiar-siar di arena dalam banyak permainan dan menyerang orang di mana-mana sahaja termasuk tempat seperti bilik salinan, jalanan di luar arena, di bilik persalinan dan juga di bar. Smackdown, Smackdown 2, Smackdown: Shut Your Mouth dan Smackdown: Here Comes The Pain sangat mencerminkan zaman gusti ketika itu, di mana ia bukan karya teknikal, mempamerkan sistem bergelut yang rumit dengan fizik realistik di dalam gelanggang. Sebaliknya, lebih kepada penceritaan dan telatah ahli gusti yang hebat sehingga membawa kepada perlawanan yang lebih kerap, ia juga tidak hanya melibatkan pemain menggunakan serangan yang sama ke atas lawan sehingga cubaan melakukan finisher.

WWE Smackdown vs Raw, ’12 dan ’13

Evolusi Game WWF/WWE

 

WWE SMACKDOWN VS RAW

Selepas pelancaran game WWE baharu ‘Smackdown vs Raw’, beberapa aspek formula tertentu mula berubah. Jenis perlawanan seperti pergaduhan di belakang pentas menjadi terhad atau boleh dikatakan terus pupus. Satu jenis sistem momentum telah di aplikasikan. Sebelumnya player diberikan 5 finisher walaupun sebelum melontar pukulan pertama. Dalam sistem momentum ini, pemain perlu terus beraksi dan mengumpulkan untuk menggunakan finisher. Pengesanan weight untuk character juga telah ditambah. Character kecil seperti Rey Mysterio tidak lagi boleh menggunakan maneuver angkatan pada character seperti Big Show. Sistem stamina juga telah ditambah dan pemain tidak lagi boleh berterusan melakukan serangan sepanjang perlawanan. Pemain perlu back off dari semasa ke semasa.

Perubahan aspek-aspek ini bagi tujuan untuk menambahkan realisme kepada genre gusti. Genre game tidak lagi sekadar penceritaan pemain sebagai seorang lelaki tinggi 6 kaki menyerang seorang wanita dengan tong sampah dan menghempasnya di meja, lebih kepada perubahan arcade fighting yang mencabar dan menggambarkan cara berfikir dan beraksi seperti ahli gusti profesional. Kebebasan seperti berjalan di belakang pentas dan berinteraksi dengan sesiapa sahaja tidak lagi dibenarkan. Sebaliknya cerita dimainkan dalam adegan potong dan diganggu hanya dalam perlawanan gusti. Walaupun beberapa aspek kebodohan yang menjadikan permainan begitu popular ini telah dikeluarkan, realisme gameplay yang menggantikannya boleh dikatakan lebih daripada dapat menebus kekurangan tersebut. Sememangnya aksi memukul seseorang di atas kepala dengan kepala peragawati sehingga mereka berdarah adalah lucu , tetapi ia tidak setanding dengan keseronokan berguling dan pin lawan selepas mereka menghabiskan 10 minit terakhir merosakkan kaki anda supaya super kick finisher anda mengalami sedikit kerosakan.

WWE 2K

Evolusi Game WWF/WWE

 

WWE 2K16

Ini membawa kita ke era terbaru dan semasa permainan WWE, siri 2K. Apabila THQ ditutup pada 2013, WWE dan Yukes (developer) memerlukan penerbit baharu dan itu membawa mereka kepada 2K. Ini menjadikan permainan berasa lebih seperti simulator sukan berbanding sebelum ini. Ini menjadikan WWE salah satu jenama sukan 2K dan dapat dikaitkan dengan jenama sukan lain seperti NBA. Akhirnya jalan cerita asal yang dimainkan dalam permainan gusti kini digantikan dengan mod pameran. Pemain menghidupkan semula dan memainkan detik bersejarah dari pengaturcaraan WWE. Sistem stamina kini menjadi bahagian teras permainan dan bukannya lagi pilihan. Terdapat juga mod tambahan seperti chain wrestling dan submission mini-games dan ini antara bukti WWE game brand telah berkembang menjadi lebih seperti francais sukan yang dikeluarkan setiap tahun seperti FIFA atau Madden berbanding permainan jenis brawler gila sebelum ini.

Menghempas seseorang melalui meja juruhebah kini nampaknya lebih mengagumkan dan istimewa kerana kini ia bukan perkara biasa. Maneuver ini kini memerlukan sedikit kemahiran untuk melakukannya. Secara keseluruhannya, evolusi game WWF/WWE sememangnya berterusan memberikan impak kepada peminat dan pemain. Dari awalnya sebagai game yang berunsurkan perlawanan yang melucukan. Perubahan kearah gameplay yang lebih realistik dan akhirnya lebih kepada game simulasi sukan.

Boleh dapatkan game terbaru WWE 2K24 di Steam.

Baca lagi seterusnya : Mobile Gaming ni Gamer ke?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *