Alien Isolation: Survival dalam Dunia Makhluk Asing dan Android
Review kali ni aku nak cerita experience aku sendiri main salah satu first-person survival horror game iaitu Alien: Isolation. Permainan video yang dihasilkan 15 tahun selepas filem asal Alien, bertujuan untuk mencipta semula rasa keganasan yang sama dimana pemain terperangkap di stesen angkasa dengan xenomorph, dan perlu mencari jalan untuk terus hidup. Ketegangan keadaan dalam game ni dapat dirasakan waktu pemain bersembunyi di dalam loker, atau di bawah gurney dengan kaki pesakit mati berjuntai di muka pemain, dan melihat makhluk asing itu diwaktu ia tak menyedari kehadiran pemain. Boleh kata aku tak boleh nak tarik nafas lega sebab setiap detik tu aku kena berjaga-jaga dan alert pada persekitaran. Tambahan lagi ada bebanan tambahan terpaksa nak berdepan dengan manusia paranoid dan android pembunuh.
Storyline
Alien: Isolation meletakkan pemain dalam peranan Amanda Ripley (anak perempuan Ellen dari filem pertama), yang sedang mencari perakam penerbangan yang diharapkan dapat membantunya mengetahui lebih lanjut tentang apa yang berlaku kepada ibunya selepas peristiwa filem pertama. Perakam muncul di stesen angkasa, dan Amanda menuju ke sana dengan pasukan kecil untuk melihat apa yang dia boleh pelajari. Seperti yang boleh dibayangkan, keadaan tidak berjalan lancar apabila mereka tiba. Stesen itu adalah bangkai kapal, dan beberapa mangsa yang terselamat di atas kapal telah menjadi ganas dan terdesak. Kisah skrip sebahagian besarnya boleh dilupakan. Juga ada sedikit lencongan menjelang penghujungnya, tetapi ia tetap berfungsi dalam guide pemain melalui stesen di mana anda akan sentiasa diburu oleh makhluk asing itu.
Review
Xenomorph
Xenomorph adalah watak protagonis dalam Alien: Isolation. Hanya ada satu sahaja yang aku encounter dalam game ni. Aku rasa pembangun menghabiskan banyak masa untuk memastikan ia adalah tulen dan realistik. Bagi aku, result effort ni agak berjaya sebab xenomorph ni lah antara musuh menakutkan yang aku jumpa dalam permainan. Ia bukan hanya kerana ia kelihatan begitu menggerunkan — pada awal anda tidak mempunyai pertahanan sebenar terhadapnya, walaupun itu berubah sedikit apabila anda mendapat penyembur api — tetapi ia licik dengan caranya sendiri berbanding kebiasaan penjahat dalam permainan video. Ada masanya bila aku tengok xenomorph ni dari jauh, kelihatan seakan dia tengah menyiasat secara teratur, menggunakan mata dan telinganya untuk mencari apa-apa yang mungkin bersembunyi. Jika ada bunyi ia akan segera menuju ke sana untuk memeriksa keadaan. Sekiranya perasan kehadiran aku, ia melompat dengan ketepatan dan terus eliminate aku. Ia benar-benar terasa seperti sedang berfikir. Dan ia seolah-olah sentiasa berfikir tentang membunuh pemain.
Suasana dan efek
Elemen menakutkan bukan hanya terletak pada makhluk asing itu sendiri, malah boleh dikatakan keseluruhan effect dan suasana game menambah impak. Alien: Isolation ni menonjolkan keadaan seperti filem asal, dengan pandangan industri retro tentang fiksyen sains. Pemain akan berjalan melalui koridor yang tiba-tiba dipenuhi dengan wap, dan alat yang pemain akan gunakan kelihatan tercabut dari katalog Radio Shack berusia 30 tahun. Malah permainan terasa makin rumit dan over-mechanical. Pemain bukan sahaja menekan butang untuk menggodam komputer atau menarik tuil; sebaliknya memerlukan kepelbagaian input.
Segala penambahan dalam objektif pemain akan memerlukan penambahan penggunaan masa, menyebabkan anda terdedah. Menggunakan torch untuk memotong kunci adalah beberapa saat yang agak genting kerana makhluk asing itu mungkin berada betul-betul di belakang pemain. Juga waktu pemain nak save progress game— yang memerlukan menumbuk kad ke dalam mesin berupa booth telefon yang sangat retro — mengambil masa dan membawa risiko kematian. Penampilan dan rasa yang berbeza dilengkapi dengan reka bentuk bunyi yang menakjubkan, kerana stesen angkasa sentiasa berderit dan mengerang, mewujudkan rasa kurang senang yang hampir tidak membuahkan hasil.
Watak sampingan
Sama seperti makhluk asing yang bersendirian, manusia dan android di stesen angkasa tidak pernah gembira melihat pemain. Seperti makhluk asing, pertaruhan terbaik biasanya untuk menyelinap di sekitar musuh-musuh ini, tetapi cara tu bagi aku agak membosankan. Pemain boleh melawan mereka, tetapi peluru adalah terhad dan tembakan akan menghasilkan banyak bunyi). Watak manusia boleh dikatakan agak pasif, kebiasaannya berdiri di satu tempat tanpa melakukan apa-apa untuk jangka masa yang panjang. Robot android pula boleh dikatakan agak mencabar kerana hampir mustahil untuk kehilangannya sebaik sahaja mereka melihat pemain. Ini kadangkala boleh memaksa pemain terpaksa melawan mereka. Boleh dikatakan aku tak rasa takut pun waktu mencari jalan mengelilingi bilik yang dipenuhi dengan mangsa manusia yang terselamat. Ia hanya terasa seperti urutan pergerakan secara senyap dalam mana-mana permainan video first-person yang lain.
Apabila semua elemen berfungsi bersama, Alien: Isolation boleh dikatakan permainan hampir lapan jam melarikan diri dari xenomorph agak berjaya.
Korang boleh dapatkan game ni untuk PC di Epic Games dan Steam.
Baca lagi artikel Three Kingdoms Zhao Yun: General Harimau Liu Bei